Onsdagsrapport

2014-01-29, kl. 06.15 och Diana har namnsdag - de vilda djurens och jaktens gudinna. Förutom henne som Paul Anka sjöng om i min ungdom - så grattar jag Diana med efternamnet Kvickström. 
 
Tisdagen flöt på som vanligt - många besök på jobbet. Hem först efter 18 - och då blev det att följa hockeyn. Glömde andra åket i utförsåkningen - kan undra hur det gick för svenskarna - herrar. Hockeyresulatet glömmer vi - Skellefteå mot Luleå Hockey. Själv såg jag Min sanning med Hanx Blix - tänk att vara en så skärpt person vid 85 bast!
 
Känns inte som jag har något vettigt att rapportera i denna onsdagsrapport. Men vädret kan man ju alltid tala om - minus 15 är en temperatur jag gillar. Men häpnar varje mogon då jag kommer ut - har det någonsin varit så lite snö i januari som det är i år? Dock vet jag att det inte är att ropa hej (ni som inte gillar att skotta snö) - troligen hinner vi får vår beskärda del.
 
Tycker inte tidningarna heller har så mycket att berätta - Kuriren granskar övervakningskameror i Luleå. Den häftigt diskuterade övervakningskameran vid Nygatskorsningen är inte längre i bruk - och har tyst och stilla gått i "graven". Denna kamera som skulle lösa alla polisens problem med våld och misshandel? Dock inte länkad.
 
Tur att detta inte inträffade då temperaturen var närmare 40 - pssagerare kvar i utkylt tåg - vilken tur att de ändå hade en fotogenkamin. Var det inte det jag skrev häromdagen - att man borde ha något alternativ - även hemmavid?
 
"Riva eller rusta" är väl bättre rubrik på NSD:s ettannyhet än den som är på papperstidningarna - "Arenorna som förändrar Luleå" - handlar om badhus och arenor som nu kräver upprustning i miljonklassen. Och därutöver ska vi ju klara av att drifta alla nya kostsamma arenor. Kan undra hur debet och kredit ska gå ihop här - särskilt som Karl Petersens era lämnat en låneskuld på 1,8 miljarder.
 
Och såg någonstans att Nord-Nytt nu avslöjat att det är på Kaitumgården i Jokkmokk som man förnedrat gamlingar. Nord.Nytt kan - med våra vanliga blaskor presenerar nyheten som från någonstans i Norrbotten. Varför?
 
Intressant ledare i Norrbotten Kuriren - om Lexbase - där man nu likt Ratsit kan ta reda på en massa om sina grannar. Nu om brott som de är dömda för de senaste 5 åren. Min första reaktion när nyheten presenterades var att inte bli så upprörd. Egentligen inget nytt under solen - domarna har ju alltid varit offentliga. Det nya är att det nu kan spridas med vindens eller rättare sagt datorns hastighet. Efter att ha läst ledaren - där det framkommer att personerna bakom Lexbase inte har de bästa referenserna känns frågan inte lika enkel. Vår offentlighetspincip kanske inte är mogen för den nya tekniken?
 
Nu drar jag igång onsdag - "blåjobb" utan några större happenings.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback