Samvetet gnager

2014-01-16. k06.30 - och Helmer och Hjalmar har namnsdag..Hjalmar och den kyssande vinden får bli länken som gör texten svart.
 
Minns både Hjalmar och Helmer från min barndoms "gubbar" - och igårkväll på 90-årskalaset så träffade jag en Helmer - så där 10 år till sommaren.
 
Apropå 90-åringen så var det stora fina festen här i Berigårn när jag kom hem. Marchaller i snögrottor och massor med bilar. Blev förstås inropad på kalaset och fick god paj, sallad - och minsann ett glas rött. Men inte nog med det - senare på kvällen fann jag en ask med godsaker utanför min dörr. Jodå - samvetet gnager - men så gott.
 
Hann med några jobbtelefonsamtal också. Till en något förvånad Monica som inte förstod vad jag menade när jag frågade om hon kommit in från skidspåret. Hon befann sig hemma i soffan sen flera timmar? Det visade sig att jag ringt till Monika med K - eller om det nu var tvärtom. Slutet gott allting gott!
 
Såg Uppdrag granskning - om trygghetslarmen. Själv tog jag upp det här problemet i fullmäktige några år innan jag slutade med kommunpolitiken. Möttes bara av (S)nörpta munnar som hävdade att här såg man minsann vådan av avregerling/privatisering. Uppenbarligen sossarna låtit kartan gälla i stället för verkligheten - med gamlingars väl och ve som insats. (S)kamligt!
 
Kan inte se att våra lokaltdiningar följt upp detta - trots att det var en man från Luleå som avlidit i spåren av detta debacel. Men man har ju fyllt upp med att fylla sidorna med Luleå hockeys seger mot Skellefteå.
 
Ser att Statoil på stationsgatan återigen varit utsatt för rånförsök. Halvsex på torsdagmorgon - för en timme sen med andra ord - det må man säga är heta och färska nyheter!
 
Och temperaturen är med mig - minus 21 även denna morgon. Kan bara hoppas att jag drog igång motorvärmaren igårkväll - 23 när jag kom igår - så var min minnesbild så jag kollade inte. Och himlen hade trots kylan släppt ned någon millimeter fluffsnö. Mysigt.
 
Idag blir det att köra hårt om allt ska hinnas med - ikväll är det basket i Gammelstad - klockan 19.00 - Saras lag. 
 
Ha en bra torsdag - och ärtsoppa passar bra denna kyliga dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback