Rubrikernas kvinna

2014-03-07, kl. 06.30 - förvisso är det Camilla som har namnsdag - grattis. Men kunde inte låta bli att klicka på länken - Håll tummarna för Ylva. Tar chansen när man är rubrikernas kvinna. Inte ofta numera-
 
Och kan väl behöva lite tumhållning - Kurirens horoskop hotar med att någon försöker på mig på fall. Men tydligen är det mitt eget fel - har fel inställning på en fest. Tur att jag planerar för en lat kväll framför Skavlan.
 
Torsdag då - dagen som startade med att jag trodde det var onsdag - men bara en kort sekund. Medicindosetten visade onsdag - medan verkliga livet var torsdag. Bara ytterligare ett bevis på att jag inte ens hinner med i dagqrnas framfart.
 
Vardagsslitet lystes upp av en träff med en av de presumtiva kandidatena till Luleås kommunfullmäktigelista. Luleå kommer att få en kanonlista - nya namn varvade med veteraner som Thomas och Ylva. Dock inte Strutz.
 
Apropå listor så var jag på årsmöte i Kalix igårkväll. Och tro det eller ej - jag blev vilse. Eller iaf hittade jag inte fram till Studieförbundets lokaler. Och ordförande svarade inte i telefon. Och GPS:en liksom kvällsflanerande kalixbor visade totalt fel. Nå till slut ringde fru ordörande Carina - och jag kunde lotsas rätt. Där väntade 20-talet folkpartister - en imponerande samling i lilla Kalix. En folkpartiavdelning som verkligen lyckats med generationsskiftet - nytt och gammalt i toppen på listan - och med en supporterklubb där det finns erfarenhet bak till 50-talets politiska liv!
 
Nå nu är en nu dag - äntligen fredag (obs! ironi). Och jag har i vanlig ordning startat med att läsa tidningarna. Kurien  väljer att rapporteta från landstingsstyrelsen som första nyhet - om sjuksköterskebristen som ger oss färre vårdplatser. Och Jens kompromissförslag om Dansens Hus - en delad lösning mellan Luleå och Piteå sågas förstås av Kent Ögren. Han tänker inte lyfta frågan förrän han tvingat sina "regeringskompisar" V och MP att lägga sig platt. Man kan ju undra vad det är för fel att demokratin skulle få spela roll - lyft frågan för omröstning i landstingsfullmäktige!
 
Rubriksättning är kul - NSD skriver idag att "Norrland ska styras en en polis". Frågan är om det är antalet eller yrket som åsyftas? Igår hade PT rubriken "Fängelse för sex med minderårig" - undras kan om några klarade sig med dagsböter?
 
Blir bara så trött på att det är okej att ironisera över värdet av ett jämställt yrkesliv. Tänk att all annan hänsyn är respektabel - geografik tillhörighet och ålder tex - men  en hyfsad jämn fördelning mellan kvinnor och män kan man häckla tom från ledarsidan. Det handlar inte om att låta kön gå före kompetens - utan att se kompetensen i båda könen!. 
 
I dessa listornas tidevarv - fastställande av kommunfullmäktigelistor - kan jag inta låta bli att fundera över vad som händer hos nya moderaterna i Luleå - tio-i-topp som presenterades på FB igår - hade absolut inget nytt - bortsett från att Krister Hamarbeth tagit med sin nya "fru" i provvalet. Men mest anmärkningsvärt väl iaf att Mattias Karlsson hamnade först på 7 eller 8 plats. Anders Josefsson klådde även här MK - etta i provvalet. Sen undrar jag förstås om Staffan Eriksson fått vara med i provvalet?
 
Ska inleda dagen men att skjutsa en kompis till flyget. Hon startar från Murjek och kommer med buss till Luleå 08.46 - kan undra vilken tid hon fått starta.
 
Nu njuter vi fredagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback