Också en udda tid

01.40 är väl en lika bra tid som någon annan. Lite ovan tid att höra av mig dock. Är det lördag eller söndag kan man undra. Inte formellt och så men vad säger folk?

För mig börjar varje ny dag när jag stiger upp vid 4, 5 tiden. Inte börjar den vid midnatt då jag för övrigt oftast sover.

Visst funkade Torkells modell. En viss lycka kunde jag nog spåra när jag anlände till kaffet. Riktigt bra - lycka - var det också att kusin Kerstin och jag sammanstrålade för en gång skull. Det har varit lite dåligt med ett tag - i alla fall om jag jämför med sommarens soliga och lata dagar - där 12-kaffe inte bara samlade kusin Kerstin utan nästan dagligen även andra sociala kontakter.

Smått naivt att tro att jag skulle hitta en lättillgänglig parkeringsplats i stan vi 13-tiden. Eftersom den också skulle ligga i närheten av Ljus & Kraft gav jag upp ganska snabbt. Julklappsuppdraget med  damsugare får utföras till veckan.

Istället blev det Öppet Hus på expen. Skönt att komma när allt i princip är färdigt - som exekutiv tjänsteman är jag van att till och med kaffet kan falla på min lott. För att inte tala om trappstädningen som vi brukar skoja om.

Nå nu hann vi i god tid innan gästerna kom kontemplera - jag, Gerd och Els. Både kända och mindre kända folkpartister hann passera och inmundiga glögg, skinkmackor och kaffe,

Inspirerad av
Bengt Urban Fransson som i sin blogg ger recept på lättlagade (jag har klarat liknande recept - hos mig heter de Margaretas patéer efter hon jag fick receptet från) patéer så får ni här receptet på en liten udda rätt till julbordet;

Skinkrullader

Önskat antal skrivor rökt skinka, gärna av den runda pressade varianten. Låt skiva lite tjockare än påläggsvarianten. "smöra" skivorna med senap, lägg på riven eller smulad ost av någon variant ni gillar. Västerbottens ost gör sig. Rulla ihop och lägg tätt ungefär som med crepres som ska gratineras. Ström över lite av den rivna osten. Kör i ugn, 225 grader till de har mörknat rätt ordentligt (efter smak och tycke). Serveras med "Mimymsallad". Namnet Mimymsallad är en innovation från sonen Jens. Mormor mariannes variant av legymsallad som är förädlad att bli någonting mitt emellan Mimosasallad och legymsallad.

Godnatt! Nu väntar några timmars sömn,4,5, i väntan på att söndagen ska infinna sig. Jag har redan tjuvkikat på söndagens Sifo och kollat in lilla "lucian". Dags att avslöja namnet på underverket nu?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback