PUT och FOD

Nu vet jag inte om jag möjligen avslöjar några militära hemligheter som jag inte borde. Men det blev faktiskt riktigt roligt på hemvärnsträffen på kvällen.

Esko Blanksvärd skulle redogöra för vissa förändringar och han inledde med att fråga om någon visste vad PUT betydde. Och det är ju glasklart - permanent uppehållstillstånd - det som så många flyktingar väntar på i Sverige. Och som nästan är skillnad mellan liv och död för en del. Så det gissade jag på - ingen annan svarade - så de visst säkert redan.

Men här betydde det  "planering under stress" och innehöll fem (5) saker man skulle genomgöra inför krigshot. Tidigare hade det innehållit tjugosju (27) punkter. Men som Esko sa, innan man åtgärdat 27 punkter är kriget både här och över. Så nu gäller PUT och 5 åtgärder. Någon tyckte det kunde kallas FOD också. Fort och dumt!

Så ville man ha information om vad som händer i Luleå kommun. Och jag kunde ju då dra samma ramsa som kommunalrådet om allt som byggs i Luleå. Men fick ju också chansen - utifrån det möte om LSS som jag kom ifrån - att berätta att ett gott Luleå faktiskt är mer än byggkranar. Mycket återstår att göra för människor - och inte minst ungdomar - med funktionshinder.

Så lämnade jag Persön, vid 21-tiden, i går kväll och tänkte på Anna-Greta Svedberg som bor någonstans efter vägen till hemvärnslokalen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback