Befordrad till justerare!

En hoppades ju på att bli befordrad till kommunalråd - men jag får väl glädjas åt att jag nu på tre kommunala sammanträden - efter valet -  av tre möjliga blivit utsett till justerare. Två utskott och så nu som kulmen på kommunfullmäklige idag. Befordrad till mer eller mindre ständig justerare är inte dumt det heller!

Dagen började annars med arbets- och personalutskottet. Jag törs inte berätta om sena ankomster för min telefon ringde på presskonferensen.  Väntar ständigt samtal om mor som är på lasarettet och "uppfostrad" som man är att slå av telefonen på sjukhuset (trots att det inte längre behövs)  så är det nu lite hipp som happ hur jag har det med ringsignaler hit och dit.. Å andra sidan är det inte länge sen jag skickade 500 spänn till frälsningsarmén så jag har nog betalt "böterna " i förväg.

APU började lovande - vår motion om rökfria entréer i kommunala byggnader bifölls utan prut. Något att ta med dig till Astma och Allergi, Nisse, så att det följer upp att det verkligen händer något. En uppgift även för Karin som jobbar med sån uppföljning.

Så en mp motion om upphandlingspolicy. Bakgrund kantstenen från Kina som inköpts för ändamål i Luleå kommun och där arbetsförhållandena varit vidriga - det vill säga i Kina.  Dessvärre är det juridiska spetsfunigheter som gör det omöjligt att göra mycket den kommunala vägen. Fast det kanske är en styrka också - det får ju inte bli godtycklighet heller.

Våra andra motion om alkolås fick gå till partigrupperna - vänstern som numera inser att de inte sitter i kommunledningen - i alla fall inte många dagar till - argumenterade nu för motionen med samma argument som vi. Det var annat ljud i skällan tidigare när den behandlades. Nu ska motionens öde bestämmas vid ks efter att vi ska få en ekonomisk konsekvensanalys. Fast jag vet att de siffror vi fick från inköps när upphandlingen gjordes motsvarade 0,53% av anbudssumman, runt 400 000 kronor. Visst kan det vara värt det att våra skolbarn slipper åka runt med en rattfull chaufför??

Så presskonferens halvtolv - kom sist efter att ha väntat på den lynniga hissen i kommunhuset - men i tid ändå förstås!

Tillbak till jobbet för en sallad - en torftig variant eftersom den goda dressingen fick gå rakt i komposten - nu är det ett spartanskt liv som gäller efter valrörelsens frossande i ham- och ostburgare.

Kommunfullmäktige - trodde i min enfald att vi alla var mättade av poltiska trätor. Men "å int". Till och med Karl Petersen - styrkt av valframgången - äntrade talarstolen fler gånger än vanligt. Till och med lätt uppläxande sin tidigare parhäst Lööwet - "nu ska vi diskutera bomässa inte vem som följt vem i åsikter". Apropå frostigt!

Som sagt idén om bomässa diskuterades. Moderaternas motion avslogs medan s-dito skulle utredas. Lennart Lindströms motion om virtuell bomässa diskuterades och avslogs med ett trött yttrande från stadsbyggnadskontoret. Vi yrkade förstås bifall tillsammans med övriga allianspartier. Lennart hejade säkert på oss från sin himmel!

Så var det motion om gratis kollektivtrafik för alla över 70 år. Och jag fick med ett yrkande om att man också skulle se över taxorna för färdtjänst. Nu har alla tänkt på alla tänkbara grupper - men ingen har tänkt på de - bland annat funktionshindrade ungdomar - som är utelämnad till färdtjänsten med dess taxa som kostar dubbelt vanlig kollektivtrafik. Så ska vi väl inte ha det? Inom 6 månader ska vi får svaret!!

Sen var det lite dragning av Botniabanan genom Luleå, lite eldstäder i Karlsvik, bullerskydd på Mogatan, Vägräcke på väg 97, simundervisning på utebadplatser. Det sistnämnda förslaget lyckades jag i alla fall temporärt rädda genom att få med att fritidsnämnden skulle kolla med Luleå simsällskap om det skulle gå att ordna som sommarpryoverksamhet. Och det sa fullmäktige JA till trots att första att-satsen egentligen var ett NEJ.

Kvinnohus sa vi i alla fall temporärt nej till - eftersom kvinnojouren prioriterat personalförstärkning till den egna verksamheten. Meningarna var dock delade om vad  kvinnojouren egentligen ville. Jag tror det finns anledning att följa frågan - barnens situation är sorgligt åsidosatt vid olika former av familjevåld.

Och så fick folkpartiet sin motion om Personalstipendium bifallen. Ett tips som vi snappade från Els i landstinget. Hon upptäckte att många förtjänstfulla människor utifrån pemierades av landstinget - men inte den egna personalen - både kommunen och landstingets viktigaste resurs. Så nu kommer det att finnas personalstipendium till personal både i kommun och landsting - tack vare folkpartiet.

Och fullmäktige avslutades med att Kd gjorde fyllnadsval i socialnämnden -
med max tre sammanträden kvar. Även om personen i fråga blir pensionär kunde hon väl kämpat tre sammanträden till?? Fast de flyttade upp ersättaren . men som gammal i gemet så anar man alltid ugglor i mossen vid såna skiften som sent i tiden.

Ja, och klockan var inte mer än halv fem när vi var färdiga - så en snabbis till expen - för att därförinnan ha inhandlat blommor att skicka med Thomas till Berra som fyller 60 år idag. Grattis Bertil!!

Så jag hann ta med far och upp sjukhuset och hälsa på modern. Träffade min forne granne Gisela som är ansvarig för avdelningen. I morgon är det vårdplaneringsmöte - var det så det hette Leif Wikman? Till honom sa jag att jag skulle ha planeringsutveckling eller något liknande - så han fick en skräckfylld blick att jag nästlat in mig i socialförvaltningen - men så illa var det inte! Fast jag överdriver förstås lite!

Nu ska jag kika lite på andras bloggar också - tänk vad kul när vi nu kommer att få senaste nytt från riksdagen från Stefan. Länken finns till höger!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback