Vi borde dra lärdom

"Jag äter antidepp tabletter - min pappa och hans flickvän och mamma och hennes pojkvän har alkoholproblem - jag kan inte prata med någon. Vad jag själv önskar är att ha någon att prata med..."

16 årig flicka ur BRIS-rapporten 2005

"Vi var rätt brottsaktiva, gjorde allt möjligt, många personrån blev det också. Hade säkert gjort över hundra stölder innan jag åkte fast för första gången. Då var jag 15 år och dömdes till vård inom socialtjänsten. Innehållet i den vården blev tre samtal med en snäll med lättmanipulerad socialsekreterare. Jag tror att om jag hade fått någon bättre reaktion då, hade det kanske hindrat att jag fortsatte. Två veckor efter det sista samtalet gjorde jag nya brott. Gänget höll ihop i rätt många år. Idag finns det inte längre, de flesta av de tio killarna sitter inne, tre är döda".

Intervju med Jacob, 24 år ur "Gängkriminalitet", Mobilisering mot narkotika

Vi borde dra lärdom av vad ungdomar som varit snett ute berättar för oss. Men gör vi det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback