Godnatt jord

är ungefär det enda som kommer i mitt huvud i kväll. Hemkommen från fullmäktige vid pass 19.30 efter sväng till jobbet efter nya fräscha handlingar inför morgondagen - och så en sväng med hemtjänst till mor och far.

Apropå flera kommentarer om Fritz Olsson husen som lämnats av för- och motdemonstranter är det lika bra att bekänna färg. Jag har idag inför pressen meddelat att jag tror att det finns en majoritet i vår förtroendemannagrupp för rivning. Jag har personligen den uppfattningen att huset mot Storgatan varit värt att bevara.

Jag tror också det hade varit möjligt om inte byggföretaget fått fribrevet från kommunalrådet i ett tidigt skede. Hade det fått veta att det fanns intresse från stan att bevara det så hade nog de första förslagen sett annorlunda ut.

Av de som tycker att Fritz Olsson husen bara är skit och kan rivas finns många som liksom jag beklagar att "grävskopearons" era fick härja som den gjorde med rivningar av gamla fina hus.

Risken är väl att de unga som förhoppningsvis ska pyssla om oss på hemmet förbannar oss för samma sak vad gäller det här huset. Hoppas de är snälla med oss i alla fall.

Vårt budgetförslag ska föredras i morgon på 6 minuter. Vilket kräver åtminstone en havltimmes tänk på vad som ryms inom den tiden. Den halvtimmen kommer inte ikväll känner jag.

En och anning sanning har ju blivit en serverad i dag. Men den beskaste kom från Yvonne Stålnacke ute på nians altan. Vi diskuterade vikt och jag beklagade mig över att min övervikt numera sätter sig som diafragma - det har den aldrig gjort tidigare. Varvid Yvonne - ärligt utan elaka avsikter - snusförnuftigt konstaterade att allting faller ner när man blir äldre. Inte underligt att jag har svullna vrister understundom!

I övrigt kan jag bara konstatera att respekten för fullmäktige som kommunens högsta beslutande organ bara blir sämre och sämre. Även detta fullmäktige inleddes av att ett av de större partierna saknade en ledamot. Det största hade nog ingen i reserv. En gruppledare lämnade utan att ha någon ledamot som ersatte. Och innan fullmäktige var slut - minst en timme innan - hade alltför många ledamöter redan lämnat in.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback