Ägge borti katta och kommunens egna tvättsåpa

sa min urgamla farmor Hilda och mina gamla fastrar. Jag förstår inte kopplingen får nog slå i Pelle Holm boken - eller så är det något nederlulskt hembygge.

Allt nog betyder det att man kommit på något. Man är jag i det här fallet. Det var pillandet - tyckte det var onödigt med ett bildgalleri bakom i bloggen liksom. Något ni i alla fall inte kunde se - tror jag. Så jag raderade så långt jag iddes. Och det var minsann inte bara den blöta kvällen utan röda Lotta och Halmbalen och många många fler.

Så nu har jag i alla fall ett spännande projekt om jag kommer hem någon gång i kväll. Att lägga tillbak bilderna - för de finns ju i min dator - och se om rätt bild kommer till rätt plats. Men så roligt ska vi väl inte ha?

För övrigt måste jag delge er lite politik också. Har länge varit så glad att vi äntligen ska få alkolås för bilarna som kör skolungarna. Att jag nästan glömt bort bakgrunden. Hur jag fick sitta där ensam och yrka på att upphandlingen skulle göras om.

Snacka om att kommunen har sin egen lilla tvättsåpa. Här kommer det särskilda yttrande jag kommer att lämna i morgon.

   Särskilt yttrande § 87, Alkolås  

Det är med tillfredsställelse vi konstaterar att fordon som ska transportera våra skolbarn nu kommer att förses med alkolås. Den frågan har vi drivit från 2003. Det löser inte alla problem men eliminerar en del.

 

Vid redovisning av upphandlingen, 2005-05-30, noterade vi att något krav om alkolås inte funnits med vid upphandlingen. Efter en veckas betänketid, 2005-06-07, beslutade majoriteten att driva igenom upphandlingen trots att kommunfullmäktige redan hösten 2004 beslutat ?bifalla motionen på så sätt att kraven på alkolås beaktas dels i kommande upphandlingar av skolskjutsar och andra transporter av barn, dels av Luleå Lokaltrafik AB vid löpande nyinvesteringar av bussar utrustade med alkolås?.

 

Folkpartiet krävde vid det tillfället, 2005-06-07, att upphandlingen skulle göras om. Samtliga övriga partier avvisade detta. Nu inser alla att misstaget måste rättas till.

 

Men att de inte stöttade vårt krav på ny upphandling 2005 innebär nu en onödig kostnad för skattebetalarna och för taxinäringen ett icke konkurrensneutralt beslut.

 

Den beräknade kostnaden 2005 handlade om ca 400 000 kronor ? idag beräknas kostnaden till 835 600 kronor varav Vägverket står för 58 000 kronor.

  

Luleå 2007-03-11

   

Ylva Strutz (fp)

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är fenomenal. Trägen vinner !
Här har "lighten" inte slagit till.

2007-03-11 @ 15:55:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback