"Advent"

Sitter här hemma nu och väntar på lucköppning - det kan jag väl kalla advent?

Hyresvärden ska hämta luckorna från köket som jag säkert skrivit om förr. Problemet är att jag inte gillar att vänta och det sas ingen tid.

Jag kan ju inte börja grylla i köket - hade tänkt laga en potatis-grönsaker-korv-gryta - en sån där magervariant - fast himla god.

Och inte törs jag lägga mig ned och vila heller för då vet jag exakt vad som händer - då hamnar jag på någevis alltid i "Paris".


Det får bli "Oplogat" av Helen Doktare en tag. Läste i väntan på omläggningen av däcken - och sällan har en väntan gått så fort. Vilken bok Helena - här fick jag göra bekantskap med människor jag faktiskt träffat - Linnea Corp - en utav dem. Och många företeelser från min uppväxt.  Jag fick vibbar över hur spännande det var att få dra slipstenen - det där betonghjulet som gick ned i en ränna med vatten. Då var man "vuxen" när man fick hjälpa till med sånt. Någon av berättarna skrev om blöta. Ni vet varm mjölk i vilken man bryter ned tunnbröd - och sen äter med en klick smör (riktigt smör). Fast om jag minns rätt hade den berätterskan försökt sig på någon försvenskad stavning av det bondska "blojta" - på svenska stavas "blöta" - fast berätterskan här hade nägon skrivning om "bleute".

Nu läser jag vidare i väntan på luckhämtning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback