Fått på moppe

"MEN så slarvigt Ylva" fick jag mig "I all vänlighet" från en vän. Och jag måste då i alla fall ta åt mig av kritikenför att jag påstått att moderaternas med fleras enkät var vinklad. Den var riktigt bra och tydligt formulerad.


Ni kan ju själva jämföra nedanstående enkät med de som finns i den andra "Exempelvis: Är du positivt inställd till följande påstående: "En norrlandsregion bildas så att administrationen kan minskas och så att mer av skattepengarna kan användas.."

Frågeformuläret

Undersökning ger 88%  av Norrbottningarna säger NEJ förl Storregion Norra Norrland

Undersökningen ang norrbottningarnas uppfattning om att bilda en Region Norra Norland

En undersökning om vad norrbottningarna har för uppfattning i regionfrågan har

genomförts 16 april -- 4 maj 2008 av ett etablerat opinionsföretag.(Marknadsprofilen AB)

och redovisades vid en presskonferens i Boden kl 1500 den 7 maj 2008.

Denna undersökning kommer även att redovisas vid Extra Landstingsfullmäktige den 9 maj när

regionfrågan ska debatteras där.

845 norrbottningar tillfrågades

145 tillfrågade kunde eller ville inte ville inte ta ställning

700 personer har tagit ställning till frågan; 379 kvinnor och 321 män

Av 700 personer svarade 86 att de var positiva till regionbildning dvs 12 % och

614 personer svarade att de var negativa till regionbildning Norra Norrland dvs 88 %.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Frågeformuläret såg ut på följande sätt

Hej, jag heter ... och ringer ifrån undersökningsföretaget Marknadsprofilen.

Hoppas att jag inte ringer och stör?

Anledningen att jag ringer är för att vi just nu genomför en undersökning i Norrbotten, och jag har 2 väldigt snabba frågor till dig om det är okey?

0Man

0Kvinna

Eftersom vi är ett externt undersökningsföretag kommer dina svar behandlas anonymt och kan därmed inte kopplas samman med dig som person.

1. Känner du till Regionfrågan?

0 Ja

0 Nej (Om nej, gå till beskrivning av regionfrågan)

Beskrivning av regionfrågan

En av den förra regeringen tillsatt utredning kallad ansvarsutredningen kom för en tid sedan med sitt slutbetänkande. Man föreslog att Sverige skall indelas i 6-9 större regioner och att den nuvarande länsindelningen skall upphöra. För norrlands del föreslogs en sammanslagning av de 4 nordligaste länen, Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.

P.g.a. oenighet i dessa länsledningar så har landstingsledningen i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland beslutat att till regeringen ansöka om en ny regionbildning som skulle innebära att Norrbotten, Västerbotten och de norra delarna av Västernorrland skulle slås samman till en storregion. Pågående debatt pekar på att sammanslagningen på både fördelar och nackdelar avseende sjukvården, länsstyrelsens funktioner placering av regioncentra och myndighetsutövning.

2. Vad tycker du om förslaget?

0 Ja, jag tycker att det är ett bra förslag!

0 Nej jag tycker att det är ett dåligt förslag!

====

Annars är allt bra - gick bra för far hos ögondoktorn - och det var en både snygg och trevlig en. Kalin med något ryskklingande efternamn. Gråstarr ej ännu opererbart kan bidra till pappas dubbelseende - men även den låga puls som ska åtgärdas med en pacemaker. Där ser man!

Nu gnetar jag på på jobbet - men ska snart lämna tillställningen - har nog redan gjort min veckokvot. Ikväll blir det besök på sjukhuset igen.


Kommentarer
Postat av: Stefan Tornberg

Den senare enkäten är ju svår att bedöma eftersom jag bara sett exemplet i Dan Ankarholms artikel. När det gäller den första enkäten så är helt klart frågeställningen vinklad. Dessutom har Ansvarskommittén inte alls föreslag bildandet av ett stor Norrland. Så du hade rätt i din första bloggning - som man ropar får man svar.

Postat av: Anonym

Vi har klart olika uppfattningar i sakfrågan - vilket väl också präglar vår syn på vad som är vinklat.

Jag vet att ansvarskommittén inte lagt förslag om Stornorrland - men däremot är ju deras förslag om 6-9 regioner med angivet ungefärligt antal invånare ett mycket tydligt förslag i den riktningen.

Men riktigt pinsamt att enkätföretaget skriver som dom gör.

2008-08-27 @ 08:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback