"..är dom från fettet?"

Ja det finns anledning att fråga sig efter att ha läst denna artikel - frågan är väl bara hur mycket Expressen lagt till och "klippt till".

Jag kan dock meddela doktor Dahlqvist att efter 2 veckor kan jag konstatera att LCHF inte biter på mig - den heller.

Fast jag tror att smör är nyttigare än alla varianter med som mest liknar skocreme och riktig grädde är nog nyttigare än alla de konstlade formerna. Så längt är jag iaf med.

Åter efter frukost - natten har varit lugn även hos far. Frågan är nu bara om han kan hålla sig lugn och hemma till hemtjänsten har varit.

Själv ska ha hinna mycket idag - städ och kameralt pyssel hemma på förmiddagen, besöka mor vid lunch, till jobbet och hämtar hem lite jobb - ska vara ledig (hemma) i morgonförmiddag - för det är kvällsjobb i morgon. Och så ska jag hinna förbi kompis R och hjälpa honom med diverse skrivelser.

Kommentarer
Postat av: Erik Engberg

Inga hälsovinster alls av LCHF?



Själv började jag den 31 Januari och vad som var tänkt som en kort viktminskningskampanj verkar ha blivit en permanent omställning. Jag har gått ner 10 kilo, blodsockret är stabilt som ett linjalstreck, kroppen sväller inte längre upp av salt mat, jag är mätt mellan måltiderna, allt sötsug är borta och magen fungerar bättre än någonsin. Att gå tillbaka till att äta kolhydrater igen känns inte alls som något alternativ.

2009-04-05 @ 20:01:24
Postat av: Ylva Strutz

Spännande - själv tyckte jag efter en vecka att jag hade mindre ont i kroppen. Mest är jag ju ute efter viktminskning - och 1.6 kg på 2 veckor kanske inte är så dåligt.

Men sötsuget är det värsta - normalt ingen godisgris - men blir väldigt sötsugen av denna diet. Möjligen äter jag för salt mat?





2009-04-05 @ 21:36:26
Postat av: Ylva Strutz

Spännande - själv tyckte jag efter en vecka att jag hade mindre ont i kroppen. Mest är jag ju ute efter viktminskning - och 1.6 kg på 2 veckor kanske inte är så dåligt.

Men sötsuget är det värsta - normalt ingen godisgris - men blir väldigt sötsugen av denna diet. Möjligen äter jag för salt mat?





2009-04-05 @ 21:36:41
Postat av: Erik Engberg

1.6 kilo på två veckor är väl inte fy skam? Nog för att jag själv tappade 5 kilo på samma tid men med tidigare dieter är det ungefär samma det resultatet jag också fått.



Vad gäller sötsuget så blir jag alltid av med det när jag kör diet. Det krävs förstås en viss avgiftningsperiod men efter en veckas total avhållsamhet från sötsaker är det som försvunnet. Vad som skiljer LCHF från vanlig svältdiet vad gäller detta är att suget inte en riskerar att komma tillbaka i och med att jag inte får i mig något socker alls, inte ens av misstag, så länge jag håller mig från kolhydrater helt och hållet. Att jag är mätt jämt och ständigt hjälper ju också till.



Men den största fördelen är och förblir det stabila blodsockret. Förut har jag suttit som en zombie efter maten och knappt kunnat hålla ögonen uppe. Nu kan jag leka några timmar med barnen istället.

2009-04-06 @ 20:33:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback