Slut på kräftgången

Dom är riktigt roliga på Radio Norrbotten - söker rubrik för landningen på Kallax. "Slut på kräftgången - nu lyfter hummer från Kallax" fastnade dom för.

Kan bara hoppas att optimisterna har rätt - 2-3 landningar i veckan låter ju inte dumt. Men det vill ju till att det också är rätt produkter. Kallax Cargo skulle ju bli så mycket mer än bara in- och urlastning. Och så kan man ju hoppas att de fått ordning på avtalet med Luftfartsverket så att inte alla pengar sticker dit. Det finns ju en del att betala tillbak till oss skattebetalare.

Vi har inte glömt gåvan ni fick när ni startade - marken - och som vi fick KÖPA tillbak för 6 miljoner. Plus övriga miljoner vi fått dutta då och då.

Agneta och Agnes har namnsdag - och Heikki och Szögi dyker upp på "hårddisken". Grattis till er och alla andra Agnetor och Agnesar jag känner.

Godkänt men inte av mig - höghusen i Södra hamn. Med stor tvekan i alla fall. Nu bygger vi bort ytterligare av sjökontakten - vad blir det kvar av sjöstaden Luleå?? Samtidigt är det ju lite läckert med punkthus/höghus (bara jag slipper bo i dem) som sticker ut. Men nej överväger! Fast jag är ju fortfarande i karantän så jag har inget inflytande över vad folkpartiet kommer att tycka.

idag är ledaren i Kuriren riktigt äkta moderat. Välfärdssystemet kallas för Statens hårda hand. Uttrycker förvåning över att svensken tycker det är mer förtryckande att vara beroende av närstående än att få bidrag från staten. Vi som ser sjukföräkring och a-kasse som en kollektiv försäkring som vi betalat in till för att kunna nyttja om vi har oturen att bli sjuk eller arbetslös ser det på ett annat sätt. Ett liberalare sätt!

Men rätt ska han få i att det finns mycket i övrigt att önska från byråkrater inom systemet - som övertolkar så att lagstiftarna får gå in och dra rätt till och med.


Slut!


Kommentarer
Postat av: Insider

Av kommuner med statlig eller kommunal flygplats har Luleå kommun med i särklass mycket små egna insatser av investeringsmedel blivit en av de kapacitetsmässigt fyra största flygplatserna i Sverige. Minns bl.a. satsningen med statliga pengar på nya terminalen 1983-84 som en socialdemokratisk kommunikationsminister, Curt Boström, snabbt drev igenom direkt efter regeringsskiftet 1982. De borgerliga var även då emot, man ville göra en mindre upprustning i det gamla trånga stationsområdet.

Luftfartsverket och flygbolagen hade tidigare under decennier dragit in stora intäkter på flyglinjerna till och från Luleå. Linjen Luleå Stockholm var på 70-80-talet så lönsam att några turer döptes med Linjeflygnummer så att även Linjeflyg fick del av intäkterna och det är inte mer än rätt att vi fått en del tillbaka från staten i form av framtidsinvesteringar.

Att gnälla över en relativt sett liten insats i Kallax Cargo från Luleå kommun är helt i linje med de borgerliga företrädarnas inställning på 80-talet till utbyggnad av nytt flygstationsområde.





2009-01-21 @ 08:06:25
Postat av: Anonym

Det är väldigt tydligt att du är en riktig

"in(S)ider". Allt gott från sossarna och eländet från de borgerliga. Nu är verkligheten lite mer nyanserad än så.

Det är så att folkpartiet varit för både utbyggnad av flygstationen liksom den nya landningsbanan (Kallax Cargo). Men när verkligheten hann kapp projektet i form av flygförbud och höga avgifter för flygningar över Ryssland så ansåg inte vi att vi skulle slösa skattepengar i ett särskilt litet bolag med en särskild liten vd och styrelse. Inom kommunen finns det andra resurser såsom Luleå Näringsliv AB och Utvecklingskontoret. Frakten av lax från Norge är det för övrigt Luleå Näringsliv med Peter Georgson i spetsen som introducerat.

Det är bra att det är staten och inte kommunen som betalat de 30 miljonerna till landningsbanan - men det är samma skattepengar här som där. Och nog är det väl bra om det blir lite avkastning - samhällsnytta - för det. Lite svårt att motivera andra statliga satsningar annars - kanske?

2009-01-21 @ 20:19:50
Postat av: Ylva Strutz

Det är väldigt tydligt att du är en riktig

"in(S)ider". Allt gott från sossarna och eländet från de borgerliga. Nu är verkligheten lite mer nyanserad än så.

Det är så att folkpartiet varit för både utbyggnad av flygstationen liksom den nya landningsbanan (Kallax Cargo). Men när verkligheten hann kapp projektet i form av flygförbud och höga avgifter för flygningar över Ryssland så ansåg inte vi att vi skulle slösa skattepengar i ett särskilt litet bolag med en särskild liten vd och styrelse. Inom kommunen finns det andra resurser såsom Luleå Näringsliv AB och Utvecklingskontoret. Frakten av lax från Norge är det för övrigt Luleå Näringsliv med Peter Georgson i spetsen som introducerat.

Det är bra att det är staten och inte kommunen som betalat de 30 miljonerna till landningsbanan - men det är samma skattepengar här som där. Och nog är det väl bra om det blir lite avkastning - samhällsnytta - för det. Lite svårt att motivera andra statliga satsningar annars - kanske?

2009-01-21 @ 20:21:44
Postat av: Surt sa räven

Framgången har många FÖRÄLDRAR

men motgången är FÖRÄLDRALÖS

2009-01-21 @ 21:04:41
Postat av: Ylva Strutz

Surheten får stå för räven. Själv har jag i mitt politiska liv ofta lutat mig mot den gamla stammen av socialdemokrater som stod oss liberaler nära. Som till exempel Gustav Möller, som sa: ”Varje felanvänd skattekrona är en stöld från de fattiga”.

2009-01-21 @ 21:39:50
Postat av: Räven

Delar inte din uppfattning att skattekronorna rörande Kallax Cargo är en stöld från de fattiga.

Snarare tvärtom .......de gagnar de fattiga.

2009-01-21 @ 21:49:49
Postat av: Insider

Den borgerliga regeringen före regeringsskiftet hösten 1982 gav Luftfartsverket i uppdrag att utreda en mindre satsning i det gamla flygstationsområdet.

Lyckligtsvis var Luftfartsverket och kommunen överens om att inte lägga något krut på detta utan i stället färdigställa huvudhandlingarna för ett helt nytt stationsområde. Huvudhandlingarna var klara sommaren 1982 några månader före valet.

I socialdemokraternas valprogram för Norrbotten låg utbyggnad av nytt flygstationsområde på framskjuten plats.

Det var nog tur för flygande norrbottningar att det blev regeringsskifte. Har tyvärr inget minne av att folkpartiet stod på barrikaderna och kämpade för en rejäl satsning på ny flygstation.

2009-01-22 @ 07:50:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback