Vem hon stungit haver?

Och så far självste landstingsrådet ut som ett bi mot Helen Doktare. Kastar sig över ett kommunalärende som jag har svårt att se hans koppling till? Och hon får verkligen veta vem hon stungit haver!

Också han - liksom Eva Bergström- räds folkopinionen. Namninsamlingen på FB kallar Ögren för hetsjakt. Och noterar i sitt inlägg att "just i den här typen av frågor är det alltid de som företräder myndigheterna som är satta i underläge". 
 
"Men stackars myndigheter - måste vi kanske inrätta något organ som kan ta tillvara er rätt mot enskilda människor - att dom gör något så farligt som att ansluta sig till en grupp som tycker lika på FB måste ju stoppas på något sätt. Det var bättre förr när allmänheten använde blyertpenna och papper - det tog liksom lite längre tid - så att vi stackars myndigheter hann verkställa våra beslut i lugn och ro utan störande människor som tycker annorlunda".

Om jag ska återgå till att vara seriös så ger jag Kent rätt på ett sätt. Det är oftast inte lätt för oss som står på fel sida om sekretessen att skapa oss en helt rättvisande bild i enskilda fall. Men i det här fallet finns en faktor som gör att jag kan ta ställning - barnens samlade släkt har en annan uppfattning än socialen.

Hur skulle du själv vilja ha det om några barn i släkten skulle placeras - är det släktens eller socialas uppfattning som ska väga tyngst? En släkt som vad jag förstår på alla sätt lever upp till den norm även myndigheterna anser normal. Själv imponeras jag av en släkt - som trots omständigheterna gemensamt verkar kunna se till barnens bästa.

Och frågan är vilket alternativ Kent Ögren och Eva Bergström förordar - att alla vi som tycker annorlunda än sociala i frågan ska tiga?? "Kentokrati"

Själv har jag inte skrivit på - därför att jag kanske inte delar alla säj och påståenden som förekommer i debatten - men i sak delar jag FB-gruppens uppfattning - vi måste tro att en samlad och enig släkt vill barnens bästa.



Kommentarer
Postat av: Helen Doktare

Jag har tagit ställning för barnens rätt och för yttrandefriheten i den debattartikel i Kuriren. Barns rätt ingår i FN.s deklaration av De mänskliga rättigheterna som reglerar förhållandet mellan statsmakten och enskilda människor. De utgör en begränsning a...v statens makt över individen och slår samtidigt fast vissa skyldigheter för staten gentemot individen.De mänskliga rättigheterna gäller för alla och envar. De slår fast att alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De mänskliga rättigheterna är universella. De gäller över hela världen, oavsett land, kultur eller sammanhang. Kent Ögren utspel är högst privat, personligt och känslomässigt. Det innehåller sammanblandningar, rena sakfel och går därför inte att bemöta. Inlägget får tala för sig själv. Men frågan kvarstår, hur kan engagemang i hjärtefrågor om barnens rätt förvandlas till personlig politisk prestige? Det är fullständigt obegripligt.

2010-03-01 @ 08:06:43
Postat av: Anders ljungberg luleå moderat

jag vill komentera några saker först kent ögren han pratar om rättigheter .det jag har sett är att den enskilda familjen inte har några rättigheter dvs socialen kan säga vi tycker att det är bäst att ditt barn är hos den där failjen och kan också komma med anklegelser mot föräldern utan att föräldern har några möjligheter att visa en annan version då blir det bara så att en version blir den som gäller .och de beslut de tar blir de rätta även om det är fel .då föräldern inte kan överklaga detta i högre instans .viist du kan gå till en högre myndighet men det är inget du får information om av socialen .men det kan ändå inte gämföras med de rättigheter du har om du anklagas för ett brott eller söker asyl i båda fallen har du rätt att överklga i båda fallen avgörs det i domstol så att det inte blir godtycke

sedan har jag en annan fråga vad tycker social nämndens ordförande som familjen som begrepp är hon som vissa att de föraktar failjen eller tycker hon att familj är något bra

om hon tycker att familj är något dåligt så kan detta vara ett sätt för henne att driva sin idiologi eller personliga uppfattning att det är bra att sepaarera familj och släkt om hon därimot tycker att familj är något viktigt och bra så blir beslutet obegripligt .för hon verkar inte vilja att barnen ska leva tillsammans .eller att de ska BO inom släkten .detta är helt horibelt för mig .jag har själv haft stöd av mina syskon i svåra stunder och att man ska förhindra andra barn till det är allt annat bra tycker jag .jag tycker också att det är alttid bättre om barn får leva med familj eller släkt och det finns myckert säkert någon lämplig i släkten och man kan gå igenom hela släkten om det skulle vara så att de i släkten som vill ha barnen i första stadiet är olämplig .ändast i undantagsfall ska man hitta en failj utanför släkten tex om ingen i släkten vill ta på sig ansvaret


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback