Åter i Lulstan

Så är jag åter i stan. Överkalix marknad var verkligen en trevlig marknad. Inte minst kul att stanna upp och lyssna på det genuina överkalixspråket när två "infödingar" träffades. Hela tonläget övergår till lite kalle-anka-röstläge. Men det är trevligt och fascinerande.

Våran monterplats var suverän. Gaveln av folkets hus vettande mot svartbyvägen. Däröver - mot oss - kom alla mässbesökare när de skulle göra öl och lunchrundan. Ja, det var även montrar inne i Folkets Hus. Karin och jag hann med en repa genom marknadsgatan - men den var lång. Jag fick halvspringa tillbak för att inte vara för mycket borta från montern.

Och Stefan kom med sin fint dekorerade bil. Centern var det enda av politiska partierna som tilldelats en plats inne på själva marknadsgatan. Är inte så säker att det var någon höjdare - tyckte nog att vi stod bättre till. Sjukvårdspartiet dök upp men en gammal grönfärgad veteranbil modell större - minibuss - och ställde sig på långsidan av folkets hus. Där bjöds det på wokade grönsaker och wokat renkött (tror jag det var), drickautomat ála lunchställe och kaffe. Så kan man ju också använda partistöd/skattemedel - konkurrera med näringsställena på marknaden. Men det där var väl bara avundsjukt sagt för att vi inte har råd. Inte har vi heller råd att dela ut nyckelband (ca 20 spänn styck), plåster och pennor. Men vi kom på ett smart drag - alla som kom och hade fått grejor från sjukvårdspartiet erbjöd vi en orange papperskasse (3 kronor styck)  med folkpartiet och blåklinten på. Och vips försvann sjukvårdspartiet ned i påsarna.

Vänstern var också där - men hade missat ballongerna. De skulle komma vid 14-tiden. Vi erbjöd dem att få av oss för utdelning - men inte. Sossarna var förstås också där - hade en friggebod och verkade mest ägna sig åt att sälja lotter.

Några fler partiet kunde ögat inte skåda. Däremot skådade jag några av de nya medlemmarna i Överkalix för första gången. Synd jag glömde föreviga dem. Särskilt synd med den söta terriern Elliot - dock inte medlem - det är bara muf och möjligen ssu som avslöjats med att registrera hundar som medlemmar. (Förlåt, muf, det var många år sen). Matte Mariana berättade att hon hade en hund till hemma + 7 katter! Nå det handlade om kattuppfödning så det var nog en del olevererade kattungar.

Och för ovanlighetens skull så hade jag lyckats få med mamma kameran - så nu har jag fotograferat Stefan och någon som jag naturligtvis glömde ta namnet på. Får väl chansa på första namnet på listan - för det var en lokal kandidat. Bilder kommer under kvällen.

Var skönt att ha med Karin - fast man inget gör (nästan) utom att ha roligt och trivas med alla möten på marknaden så blir jag rätt slut. Bra att ha någon som håller en vaken på väg hem. Och som "lurar" en att äta poängrikglass i Svartbyn.


Nu ska jag kasta in högtalaren i bilen. I morgon bitt ska jag genskjuta honom vid E4 på väg upp mot Överkalix. Han och Anders Mansten ska kampera ihop med Överkalix folkpartisterna. Och så måste jag fixa mer ballongsnöre.




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback