I opposition mot allt - alltid!

Rubriken kunde ha stått för mig - och gjorde det väl tidigare i livet. Men sinnesrobönen har lärt mig bättre. Nu är jag förhoppningsvis bara i opposition mot etablissemanget när det behövs - och det är tillräckligt ofta.

"Landsfadern" Börje Lööw kanske borde lära av det. Men där är det häftiga svängningar. Från att under fyra år kämpat förgäves med att växa in i den för stora kommunledningskostymen slängde han både byxor och kavaj innan sista rösten knappt var räknad. Det var opposition mot kommunledningen - sig själv - från första stund. På presskonferensen idag förutspådde han näst intill äldreomsorgens nedläggning på grund av att regeringen drar in en i mängden av arbetsmarknadsåtgärder, vikariekostnadadsstödet. Och idag la den andra chefsideologen - Bartholdson - en interpellation om alla förfärliga olyckor som ska drabba Luleå kommun och dess innevånare på grund av den borgerliga regeringen.

Det ska villigt erkännas att det inte heller är helt lätt att tillhöra den vinnande sidan - med den framtoning som regeringens förslag får i media. Alla "negativa" åtgärder - de som ska ge incitament för fler i jobb - syns snabbt i full dager  - och dessutom nästan alltid i felaktig dager - medan resultatet med nödvändighet måste få lite tid på sig. Det gäller väl att ha is i magen - och att bevaka att det inte slår mot de som har det sämst. Smärre kurskorrigeringar brukar ofta måsta ske på grund av verkligheten.

Lite orolig blir jag för Littorins (förvillande lik Jan Björklund med sin förmåga till rappa svar) uttalanden ikväll om att man ska ha jobbat lite innan man kan kvalificera för A-kassa. Vår uppfattning inom folkpartiet har ju varit att även en arbetssökande som inte etablerat sig på arbetsmarknaden måste kunna få omfattas av a-kassan. Ett folkpartiförslag som är så gammalt att "gamla" Maj Larsson från Kypasjärvi pratade om kvinnorna som varit hemma med barn i många år! Men vi har väl inte heller riktigt funnit kanalerna till samordningskansliet för att få bästa informationen om vad som är sanningen bakom olika förslag.

Som ni ser av tidpunkten för mitt bloggande har vintertiden (som jag och många med mig benämner som sommartiden) helt förryckt mig. Nu har jag vilat några timmar (som blev fler än jag tänkt mig som vanligt) men känner att det åter är läge för John Blund.

Fullmäktiges höjdpunkt var bokutdelning till de som slutade. Det vill säga boken som de fick var en höjdare. "Öppning västerut", en bok med akvareller av Peter Sundström. Att han bor på "Black Island", är bördig från Sunderbyn och gift med min mycket trevliga fd frisörska gör inte saken sämre. Vi får se om jag har anledning att kommentera kommunfullmäktige mer - beroende på vad som står i avisorna i morgon.

Sov gott!


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Det var trevligt att du omnämnde mig i ditt förra inlägg. Så jag tänkte ta tillfället i akt och säga på www.kommuntv.se finns fullmäktige inspelat.

Mvh
Fredrik


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback