Varsam med orden!

I ett ledarstick, om Ingmar Bergmans död, i Kuriren idag läser jag "Att han är borta är en tragedi inte bara för filmen och teatern, utan även för Sverige , som nu har förlorat sin kanske internationellt sett mest ansedda medborgare."

Men hallå - hur kan man tala om tragedi när en man - om än världsberömd - får dö i frid en bit in på sitt 90:e levnadsår?

Vad mer skulle han kunna/orka tillföra film och/eller teater!


Måhända är jag inte rätt person att tala om varsamhet med ord - både min penna och min tunga slinter väl ibland.


Men att jag sett kvällspressen tala om Ingmar Bergmans död som en tragedi må väl vara en sak - men av en seriös ledarsida vill jag förvänta mig att de tänker sig för så att språket räcker till för verkliga tragedier?

Annars är dagen riktigt god - tiden går fort och jag hinner inte så mycket som jag skulle önska!


Kommentarer
Postat av: Berndt

Läste också det där och fann slutsatserna lite märkliga. Bland annat den du kommenterar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback