Med livet som insats

Har bytt glödlamport i hallampan. Förbjuder fader Ynge att överhuvudtaget kliva upp på något för att byta lampor eller annat.

Men jag kan undra vilket som är farligare - när han eller jag kliver. Först en liten pall - och sen en köksstol. Det är ju inte nog med att jag är stel och stöpplig i hela kroppen - jag är höjdrädd också. Och då handlar det om höjder är cirkus 3 decimeter så där. Men slutet gott allting gott.

Slutet verkar bli gott också för oss 40-talister. Om det bara inte mal långsammare än vanligt. Nu kommer våra folkpartiets förslag om modera ålderdomshem - eller "Gerdbo" som vi kallt dem internt i Luleå efter Gerd Niemi som drev frågan. Trygghetsboende ska det dock heta enligt äldredelegationen - och då blir vår forne riksdagskvinna Eva Winther glad - hon fick så dåliga associationer med ålderdomshem. Och en period fanns det ju faktiskt dåliga, ovärdiga såna.

Äldredelegationens rapport har tydligen inte blivit någon nyhet än - men här är en bra beskrivning från fp Skåne om vad
Trygghetsboende är.


Annars gläds jag idag åt den annonskampanj som Luleå kommun har. I motsats till de tidigare "inavels" annonserna där vi annonserade om hur bra Luleå är för oss som redan bor här och faktiskt insett det. Men "fånga en hemvändare" gillar jag. Dock var det lite kryptiskt om att få ut namnen på de som reser hit i jul och bombardera dem med information. Jag kan väl inte drömma om att flygbolagen skulle lämna ut namn på passagerarna?

Synd att annonserna inte återfanns vid sökning på nättidningen!

Och nu ska jag ge mig ut i ännu en mörk härlig decembermorgon. Kändes kyligare idag - kan vi då bara be vår Herre om att få lite av den vita varan ska jag vara riktigt nöjd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback