Världen har krympt

Fick SMS från Thailand i morse. "Ta med våra vinterjackor när du hämtar oss på onsdag" skrev min kompis. Med blixten hastighet får jag hennes meddelande direkt i min telefon. När min farmors bror emigrerade till "det nya landet" USA för dryga hundra år sen tog det 20 dygn att ta sig dit. Nu när jag skriver tycker jag det låter lite med 20 dygn - men jag tror det var det båtresan över tog. Undrar hur långt deras fantasi sträckte sig då i slutet av 1800-talet om hur kommunikationer och annat skulle utvecklas.

Fast jag hann träffa personer här i byn som var med om tågens introduktion och om hur man trodde att folk skulle bli kollriga av att färdas fram så fort.

Annars är det mest s denna morgon i alla medier inklusive Norrbottens kurirens ledarsida. Fast där är Niska mer i fokus än Sahlin. Vilken
härlig bild av Niska - visst säger en bild mer än tusen ord. Fast Niska som ordförande i Östmans supporter klubb är riktigt bra - man riktigt känner "nypet".

Och i NSD är huvudledaren liten och klen - också den från s-kongressen förstås. Känns som om man inte vågar ryta till förrän Gruvtolvan bullrat färdigt. Enligt Rantakyrö bör ju Sahlin lägga om rodret mot vänster.

Fast det doftar nästan om forna sovjet och nomenklaturan när jag läser i OA:s krönika att ledarskribenterna - liksom alla andra - fick köa i timmar för att få en och en halv minut att växla några ord till avgående Persson. Även om OA försöker få det till jämlikt. Det är väl Erik Fichtelius som är nomenklaturan då.

Sen ska det bli spännande att få höra inköpsavdelningens version att den underliga upphandling som beskrivs i dagens kuriren. Allt som oftast får jag höra ute i verksamheterna om hur de tvingas köpa inom ramen för kommunens upphandling och om hur mycket billigare det skulle kunna få tag i sakerna "på stan".

Nu är "bloggens tid ute". Drar för morgonfika hos föräldrarna - vägen förbi expen och sen är det PTU - vilka ärenden jag väl beskrev igår.

Rapport kommer annars vid lunch.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback