Som enda tidning?

Som enda tidning publicerar nu NSD namnoch bild på den man som misstänks ha mördat Carolin Stevall. Rätt eller fel? Själv är jag MYCKET kluven - mannen har trots allt familj släkt och vänner som är oskyldiga. Och 3 barn vars ålder i inte känner till.

Kan undra om det triggar att ha konkurrenten i samma hus. Debatterat lär det i alla fall bli.

Triggad var nog också denna reporter från Aftonbladet som körde på 11 renar i jakten på bilder runt mordet.

Fanns mycket i tidningarna i dag - men själv måste jag nu dra iväg ner till far och frukost. Han var rätt "triggad" igår kväll för att en markis blåst sönder.

Ska testa Fixar Frasse för att få ned den.

Dagens ska som jag nog skrev ägnas åt äldrevård av olika slag.

Kommentarer
Postat av: Nils - Gustav Ökvist

Absolut rätt att skriva ut namn och bild på denne brottsling han har faktiskt erkänt att han tagit livet av Carolin. Om hela hennes familj har det skrivits spalt kilometer och skrikande och i förhoppning säljande löpsedlar. Som jag ser det är det ALDRIG synd om förövaren det är däremot ALLTID mest synd om brottsoffret. Sätt allitd hur det är för de drabbade i första rummet och försök sätta dej in i den förtvivlan som de anhöriga känner då först kommer förövaren på sista plats och den placeringen har han gjort sig väl förtjänt av.

2008-10-21 @ 17:59:06
Postat av: Ylva Strutz

Jag håller ju med dig - men jag vill nog se förövarens barn och anhöriga som brottsoffer också!

Och rent principiellt tycker jag det är intressant att inte ens Expressen och de andra drakarna publicerar - men NSD. Inte PT heller så jag tycker det ska bli intressant och se om det kommer någon debatt och hur man resonerat.

Jag skulle ju gärna se mer av publicering också där man kan förvänta upprepning av brott - typ pedofili och våldtäkter - där strafflängden med nuvarande policy inte medger publicering. Men där det kan vara bra "konsumentupplysning".

2008-10-21 @ 18:20:29
Postat av: Ylva Mjärdell

Det är inte etiskt riktigt att publicera namn och bild på förövaren då även förövarens anhöriga är brottsoffer.

Sedan är det ju så att det finns de gånger då förövaren/mördaren finns inom den egna familjen och tagit livet av någon av de sina, om man då publicerar namn och bild blir de anhöriga till dem som mördats brottsoffer dubbelt upp.

Det är inte rätt att fatta riktiga beslut i dessa frågor och allra helst om de som fattar den inte har personlig erfarenhet av den långa vägen från ett trauma som mord innebär, och så heller inte medias och omgivingens sätt att hantera, bemöta och agera i frågan.Vad gäller dessa oerhört svåra frågor så gäller det att tänka till, och det på djupet. Men framför allt inte glömma bort vem och vad vi egentligen är då sensationslystnaden och den mediala hysterins vindar blåser som hårdast. Vi är människor av släktet Homo Sapiens, tänkande & kännande är den artens kännetecken.

Jag har länge hävdat och jag hävdar det igen!

Kuriren tar ett större etiskt och moraliskt ansvar än vad NSD som bevisat ofta gör och varför det i sin tur är på det sättet kan jag endast sia eller spekulera om. Men av erfarenhet och med "kött på benen" vet jag att det tyvärr ofta kan vara så.

Det är många som gråter då en tidning väljer att göra så, det vet jag också med säkerhet. Och just dom tårarna är väl onödiga i den smärta och sorg som mer än väl finns där ändå, eller hur?

2008-10-21 @ 19:48:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback