Kos eller Kullen

Min mamma är från Koskullskulle så stavningen har jag med sen modersmjölken. Fast jag har aldrig hört mina kusiner tala om vare sig Koskuskulle eller Koskullskulle. Det var/är bara Kos eller Kullen. Men varifrån namnet har kommit vet jag ej - eller rättare sagt minns jag inte för säkert har jag vetat det en gång i tiden.

Däremot så hjälper det nog inte mig oavsett vad som står på skyltarna - har svårt att hitta i alla fall. Mycket dåligt lokalsinne så det är knappt att jag vågade läsa denna artikel om mental rubbning.


I övrigt har jag inte hittat något särskilt intressant i tidningarna - men det måhända beror på att Kuirens nätsida ligger nere. För övrigt mötte jag en av webbredaktörerna - Marianne Westin - på Bokmässan.

Fast inte bara Kurirens nättidning som krånglar - jag får lägga in länken till "mental rubbning" senare för även SvD ligger nere.

Har varít och ätit frukost med far. Natten hade varit lugn trots mor på lassa. Promenaden över "prärien" fick mig att längta till Ferdinands korkek - en ljuvlig morgon som visst skulle kunna tillbringas filosoferandes under någon av de vackra rönnarna.

Men istället ska jag förbereda mig för att åka till Gällivare med tåg kl. 10.56.

Här kommer SvD-länken - och vid genomläsning konstaterar jag att fullt så illa är inte mitt lokalsinne.


Kommentarer
Postat av: Gunilla

Georg Adolf Koskull , landshövding i Norrbottens Län 1816-1821 har gett namn åt Koskullskulle

2008-09-28 @ 11:44:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback