Hemma från Älvsbyn

Har varit och gjort i ordning montern i Älvsbyn - på mässan. Utan Esbjörns långa armar, Peters ögonmått och Inger lugna organiserande hade det aldrig gått vägen. Men nu har vi en monter som verkligen är kaxig. Ni ska väl få se bilder efter morgondagen.

När vi började hade vi montern bakom sossarna - men efter vi färdigställt vår är det nog dom som har bakom oss. Marita Ulvskog står sida vid sida men vår "folkpartipinuppa" (roll-up) och jag kan lova att Marita blir liten och bleknar.

Var förbi Västbacken och lämnade tillbak vattenflaskorna som tjejerna glömde i min bil.

Nu ska jag sova - längtar efter mässan i morgon. Ska hämta Ylva 09.30.

Borde väl nämna att jag "
rasat" idag igen - i Nord-Nytt. Började med att en journalist från NSD ringde och ville ha kommentarer om den polischef som varit med vid "Porsöskotten" och som haft mätbar alkoholhalt i blodet. Hade tänkt tillskriva Polisstyrelsen under helgen men var ju tvungen att göra det snabbt som rackarn. Fick ju en rejäl uppsträckning förra gången för att jag uttalat mig i media. Men tacken var att ordförande Bo Johansson inte ville kommentera för att han inte läst det - flera timmar efter att jag skickat mailet!

Här kommer mitt mail till Polisstyrelsen;

Till Polisstyrelsen

Det är trist att behöva konstatera att jag fick rätt när jag kritiserade sekretessbeläggningen. Ingenting kan vara värre än att det spekuleras, sa jag då. Sekretessbeläggningen är ju formellt inte felaktig - den har ju prövats. Men det är ju så att om man inte själv sätter dagordningen - så skriver andra protokollet - precis som Uppdrag Granskning nu gjort. Man måste kunna göra andra bedömningar än de rent formella.

Med såna här oklarheter som en polischef på brottsplatsen efter att ha promille i kroppen borde vi givetvis ha informerats i poilisstyrelsen och alla korten skulle lagts upp på bordet. Det är klart att jag undrar hur många runt polisstyrelsens bord den 2 februari - då jag tog upp sekretessbeläggningen - som visste detta?

Själv tyckte jag att Per Karlssons framträdande i slutet av programmet i alla fall var gediget och gav uppfattningen att det här togs på allvar inom myndigheten.

Av personliga skäl kan jag inte delta vid måndagens sammanträde då det flyttats till Gällivare (min ordinarie lär väl vara på plats).

Jag utgår från att "porsöskotten" kommer att diskuteras utifrån den bild som Uppdrag Granskning gett av Luleåpolisen.

Min uppfattning är den att sekretessbeläggningen borde hävas - allt är ju vad jag förstår redan ute. Men de som är intresserade - kanske många av de boende som drabbades - bör ges möjlighet att själva stämma av bilden som Uppdrag Granskning gav.

Jag skulle också vilja att polisledningen går ut med sin version i våra lokala medier. Ja gärna riksmedia också eftersom vi tråkigt nog även hamnat där. Med öppenhet och ödmjukhet! En sak som särskilt bör klarläggas är att poliser i spaningssyfte faktiskt kan dricka alkohol i tjänsten. Och hur händelsen den här natten överensstämmer med den policy som finns runt detta.

Med vänlig hälsning

Ylva Strutz (FP)

ersättare i polisstyrelsen

GODNATT!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback