Hårfint

2012-04-20, kl. 06.30

Hårfint tänkte ni - hockey - nädå Skellefteå var brutalt bättre i 90% av matchen och kommentatoterna grät (av glädje de partiska eländena) över Silferbergs turmål. Själv förklarade jag mig besegrad när det var 5 minuter kvar och vi låg under med 2-0. Bara för att inte dras med i någon förlorarcirkel och tappa energi.
Brynäs vann med 2-0 - hämtar rubriken från lokaltidninge så jag slipper kvällstidningarnas hysteri.

Fast egentligen tänkte jag på vädret - härfint kommer det att bli till helgen - om vi jublar över regn som rensar bort den gamla snön - eller svär ve och förbannelse över den decimeter nysnö som TV-vädret hotar med. Fast enligt norrmännen är det som sagt härfint - grader i helvetet.

Nå dagen har börjat bättre än gårdagen slutade - förlusten för Skellefteå. Upp i stort sett på "uppgångstiden" 04.30. Ledig idag - eller ska jag säga jobbar hemifrån? Men skönt iaf - att kasta ut en och annan matta mellan besvarande av mail och telefon är en rätt behaglig tillvaro.

Om jag nu inte blir stående med kikaren vid diskbänken. Jag har nämligen fått oväntade gäster. För vilken det knappast räcker med Gevalia. Förvisso en dålig kunskap om fägelarter - men tror att det är en tjädertupp - fast tveksam. Iof hade vi en tjäderhöna här förra säsongen och det vore väl typiskt för gubben att komma ett år efteråt? Nå iaf är det en större skogsfågel - tror att det låter sig luras av de fyra 60-åriga tallarna och enrisbuskaget - de tror helt enkelt att de kommit till storskogen. Småfäglar av olika arter sätter sig bredvid på grenen liksom för att tala om att "han" har kommit fel.

Vem som har rätt och fel i den infekterade debatten om Moderna Museets tårta får väl historien berätta. Men redan igår var jag på väg att länka till Kurirens ledare som jag kände viss sympati för iaf. Den konstnärliga friheten må hållas högt - men likväl bör det finnas en någorlunda acceptans för vad våra skattepengar används till. Blir förvånad när det i ledaren talas om en norsk "konstnär" som gästat länet i höstas för att hänga upp sig i köttkrokar. Känns som jag missat något - och undrar i mitt stille sinne: inte har vi väl betalt för han med fårskallarna igen?

Och inte har gränsdragningen för konstnärlig frihet, tolerans och respekt blivit mindre hårfin för att inte säga delikat när Elisabet Olsson Wallin dragit tillbak sin donation till Moderna Museet för att installationen av tårtan gett en aura av rasism.

Man kan ju som ledarskribenten undra hur mediadebatten sett ut om kulturministern vägrat skära tårta? Själv hade jag inte deltagit i tårtskärningen - lika lite som jag skulle plockat fårskallar här i stan.

Nu längtar jag så - att få kasta mig över mattorna som vädrats under natten - att jag inte hinner skriva mer - trots att jag skulle vilja och behöva det. Amalia och Amelie har namnsdag - grattis. Och Therese på vårt riksdagskansli fyller idag - jättegrattis!

Ha en bra dag - nu ger jag mig i kast med dammtussarna - kommer nog att passera jobbet vid lunch - för att sen hämta upp tjejerna vid 16-tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback