"Glad på sin födelsedag"

2012-03-26, kl. 06.00

Klart man
ska va glad på sin födelsedag - en dag också att betänka att historielöshet både för människor och samhällen är livsfarligt.

Inte för att jag vet om någon blir lyckligt av att igen höra mig berätta att för nu 64 år sen - just den här dagen - då var det långfredag och snöstorm. Själv var jag - väl skyddad i mors mage - på väg mot BB i Luleå. Med en blivande far - pappa Yngve - som lånat brödbilen från Granbergs bageri. Förvisso saknade han körkort och bensinen var på upphällning - men föddes gjorde jag någon gång på morgonkvisten.



Här är för övrigt brödbilen som gällde - båda kan vi väl nu kallas veteraner?

Lite mer bekymrad över historilösheten blir jag när jag läser dagens gästkrönikör i Kuriren - Greger Ekman - som skriver om barnavdrag contra barnbidrag. Eller behovsprövat barnbidrag som det i grunden faktiskt handlar om. Men kan ju hålla med om att prinsessa Estelle måhända inte behöver barnbidraget - men eftersom hon - och övriga kungafamiljen - tillåts leva utan efternamn går det säkert att göra undantag för barnbidraget också. Kanske det redan görs? Men historilösheten består i att skribenten tror att barnbidraget tillkom för att utjämna mellan fåbarns och flerbarnsfamiljer - men så var inte fallet. Ett samhälles fortbestånd är beroende av att folk faktiskt skaffar barn - på det ena eller andra sättet. Barnbidraget skulle - och ska - bidra till att utjämna skillnaden mellan de som bidrar till samhällets fortbestånd - dvs skaffar barn - och de som inte gör det.

Blev fö påmind om denna ledare - sen i lördags? - som också präglas av en viss historielöshet. Förvisso sägs demokratin vara det sämsta av styrelseskick - om man bortser från alla andra - Churchill tror jag. Och Hitler blev faktiskt vald i en demokrati. Ändå är det väl ingen som ifrågasätter att demokratin faktiskt är bättre än alla nu kända styrelsskick. Därför är det lite märkligt att ledaren raljerar över vilja att länsstyrelsen många miljoner faktiskt inte bör fördelas av "länets bastuklubb" - utan bör sättas under demokratins lupp.


Ser fö att moderaterna nu också säger nej till en region Norrbotten. Från att ha velat avskaffa landstingen - för inte allt för många år sen - så kramar man nu landstinget och skyddar från alla förändringar - till och med högst legitima och demokratiska sådana.

Själv inser jag att jag är i tidsnöd - ska åka hemifrån 06.45 för att hämta svärdotter ute i Alvik och ta med till jobbet på Bergnäset.

Nu njuter vi av den här dagen - för min del födelsedag.



Kommentarer
Postat av: moster Gunilla

GRATTIS YLVA FRÅN MORBROR OCH MOSTER!

2012-03-26 @ 10:16:52
Postat av: Ylva Mjärdell

Grattis på födelsedagen min stjärna!



Bamsekramar :O)



2012-03-26 @ 10:46:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback