Pumlans vänner

2012-11-27, kl. 06.30
 
Här är han - Ove Friman - bland annat skapare av föreningen Pumplans vänner. Tror jag hade rätt initialer igår när jag nämnde honom - men möjligen fel förnamn.
 
Måndagen avlöpte bra - tidigt på jobbet - och ganska länge. Brjekade till lunch med att besöka Viktväktarna. Minus 1,5 kg på 5 veckor. Inte mycket - men åt rätt håll. Lägger man dessutom till uppgångenpå 3,5 under semesterveckan så blir det ju faktiskt 5 kg jag hanterat.
 
Tränade - och lyssnade samtidigt på Luleås kommunfullmäktige. Tror att jag deltog med en och annan replik för "grannen" på bandet bredvid tittade lite konstigt på mig. Ärendet handlade om de sk flitpengarna för personer inom kommunens skyddade verksamheter. Åtta (8) kronor timmen! Täcker förstås inte ens kostnaderna för inkomsten förvärvande - särskilt inte som rätt många inte orkat jobba så många timmar per dag. Skamligt av sossarna att - som enda parti - inte vilja göra något åt det. Gladdes åt fina inlägg av bland annat Nisse och Ylva.
 
Denna morgon fick jag glädjas åt ett vitt skimmer på Berigårn. Ett tunt, tunt. tunt lager av snöflingor har lagt sig. Någon grad kallt - kan nu hoppas på en vit advent. Så ljuvligt det skulle vara.
 
Förfärliga ettannyheter idag. Kuriren toppar med "Nämndemannen - en gängledare" - om personen som är avstängd som nämndeman efter att ha försökt dubba ett offer för grov kvinnofridskränkning att ändra sin berättelse. Tydligen mer i "påsen" hos den mannen - för det är väl en han - även om personen genomgående anges som neutrum.
 
NSD har rubriken "Polis förföljdes". Av två kvinnor! Fortfarande känns det lite märkligt att läsa att det utförts av kvinnor - baksidan av jämställdheten - då det kvinnliga könet snart övertagit de flesta av de dåliga sidor som tidigare var förbehållet männen.
 
Ledaren i Kuriren om försvaret - inte min grej precis - även om Alf i Vittangi gör allt för att hålla mig uppdaterad om Hevärnet och Försva.sutbildarna. I NSD ger OA bilden av den fantastiska sjukvård vi har - i världsklass som han skriver.. Som ialla fall upplevs av alla friska som akutdrabbas. Vill påstå att bilden blir en annan då äldre och multisjuka får ge sin berättelse. Åldersdiskriminering?
 
Det blir en bitvis tung dag idag. En vän som begravs . Som borde haft många bra år framför sig. Moder Teresa var en av hans förebilder - så det fick bli ett minnestelegram med en gåva till SOS Barnbyar - det närmaste hennes hjälpverksamhet jag kunde komma. Ska inte på begravningen - men kl. 13 tänder jag ljuset i min ängel.
 
 Älvsbyns egen "moder Teresa" - Enar Björkqvist - hedrades i helgen. Till minne av Enars medmänskliga gärning har mina folkpartivänner i Älvsbyn bildat en förening. Och nu har de för första gången delat ut stipendier till verksamheten i hans anda. Blir rörd när jag läser artikeln - och tänker särskilt på Maja och Ola som genom sin generösa donation gjort detta möjligt..
 
Astrid och Asta har namnsdag - grattis.
 
I övrigt blir det jobb och träning idag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback