Mitt i prick!

2012-10-16, kl. 06.00
.
Ledaren i Kuriren - mitt i prick - om enpartidemokrater, Mycket intressant om det beteende som utvecklats - att lojalt alliera sig för att man tror att man bättre kan tillvara ta ens intressen. På min "hårddisk" finns en (kanske fler) företagare här i Luleå som under massor med år blev illa behandlad och missgynnad av (S)ledningen - men som när hen efter årtionden blev tagen till nåder - finns ingen måtta på vilket beröm hen öser över samma socialdemokrater.
 
Fast det här handlar i grunden om SSU - ska verkligen bli intressant att följa utvecklingen. Många som svär sig fria - men ingen som trätt fram och tagit ansvar. Väl dags att ändå presentera vilka förutom riksdagsman Sammeli Lundhs hustru Carina som skrivit på?
 
Själv revisor i vårt ungdomsförbund har jag svårt att förstå att man som revisor inte skulle reagera på ett kursutbud som på intet sätt kunnat överensstämma med kostnaderna i bokföringen? Av 184 granskade kurser är det endast 11 som överensstämmer med verkligheten. Kan svårligen tro att jag som revisor missar en sån grej!
 
Även OA ägnar förstås en del av ledarsidan till detta.  "En präktig skandal" är ju en kraftigt fördömande rubrik.  Vet inte om jag är orättvis när jag ändå läser in väl mycket överslätande. Kan man skriva "..vad enstaka dstriktstoppar gjort." - då alla omdömen handlar om ett systematiskt bidragsfusk under många år - kanske ett decennie?
 
Kan väl instämma i att nuvarande ledning handlat rådigt - som polisanmälde - men visst var det EFTER att Piteå-Tidningen hade satt kniven på deras strupe?
 
Och vad händer i och med SSU i Piteå - mig veterligt har de inte handlat lika rådligt, Där har för övrigt de interna revisorna - förtroendevalda vuxna socialdemokrater som Christer Lindström och Helena Stenberg - lagt locket på avvaktan på landstinges utredning. Kanske dags för lock av idag? Vad finns i den "grytan""?
 
Någonstans i den här soppan läser jag "offentliga medel har ingen avsändare och ingen ägare" - Elisabeth Hedman i NSD. Det är väl som en del i det som jag idag kan läsa att Luleå kommun anställt en vd för Luleå Kommunföretag AB, Ett paraplybolag endast tillkommit för skatteplanering i kommunen - underskott i LLT kan kvittas mot vinster i Energibolag och annat. Ett skalbolag med marginell egen verksamhet och som till för ett par år sen sköttes inom ramen för kommunchefstjänsten. Senaste åren har det varit en reträtttjänst för fd kommunchefen Bernt Gran - som förstås fick behålla sin lön på 83 000 kronor. Inget att säga om - så går det ju till både inom det offentliga och det privata. Men nu pytsar man på till 90 000 kronor - så sant som det är sagt - "offentliga medel har ingen avsändare och ingen ägare".
 
Slut på politik för idag - men om inte våra journalister helt försoffat sig - Lex Leif Wikman - så fortsätter den i media idag
 
Hade en riktigt intensiv  och effektiv förmiddag på jobbet igår. Röjde i mitt fd gruppledarrum på jobbet. (Därav påmind om företagaren jag nämner i stycke ett.) Och hur mycket minnen ramlade inte över mig - inte minst i de sparade "tidningskrönikor" jag skrev på den tiden - varje morgon!!
 
Var både fysiskt - många burna pärmar och klipphögare - och mentalt slut när jag änrtade min sjukgymnast. Som tydligen gjort underverk med mitt skadade skulderblad. Borde kunna bli träning idag.
 
Sen träffade jag min faster och dessutom farbror Hans som kom dit, Förödande gofika.
 
Ett kort pass som "fastighetsskötare" med kusinen - och sen tog jag slut. Lite tv-tittande men mest sov och vila. Men nu är det mesta reparerat - sömn ger underverk för både kropp och själ!
 
Idag gratulerar vi Finn som har namnsdag - en känner jag - Cromberger i Jämtland - grattis!
 
Förmiddagsjobb väntar - fortsatt avveckling av "gruppledarkarriären" - med allt vad det innebär nostalgi! Och förhoppningsvis lite träning på det. Och om Kerstin är in här idag - och läser så här långt - så kanske vi tar plogpinnarna idag!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback